HKU Associate Degree - Digital Media 
Op dit moment stel ik me breder op in het werkveld door mijn studie aan de HKU, een tweejarige hbo-opleiding op niveau 5. Hierin verdiep ik me meer in media om mijn expertise uit te breiden. Hier laat ik zien wat ik tot nu toe heb gemaakt.
Op deze pagina vindt je m'n proces binnen de opdrachten van Digital Media.
CASE 1 - ACHTER DE SCHERMEN
FOTOSERIE 'Achter de Schermen'
Dit project richt zich op het visualiseren van maatschappelijke ongelijkheid door middel van een analoge fotoserie. In dit verslag reflecteer ik op mijn leerproces, de keuzes die ik heb gemaakt en de inzichten die ik heb opgedaan.
De aanleiding voor dit project ligt in mijn persoonlijke ervaringen met institutionele discriminatie en hoe ik dit in een artistieke vorm wilde vertalen. Het doel van dit verslag is om mijn professionele groei en leerproces in kaart te brengen en te analyseren hoe dit project mij heeft geholpen bij het ontwikkelen van mijn vaardigheden en inzichten.

situatie
Voor het project Achter de Schermen wilde ik een maatschappelijke ongelijkheid verbeelden door middel van analoge fotografie. In een digitale omgeving koos ik bewust voor een analoge aanpak om te experimenteren met technieken en materialen. Dit betekende dat ik niet alleen foto's maakte, maar ook het volledige ontwikkelproces doorliep, inclusief digitalisering en nabewerking. Dit vanwege dat hier de boodschap ‘geen tweede kans hebben’ ook van toepassing is, dit heb ik uiteindelijk ook gedeeld in het eindresultaat.​​​​​​​
Ontwerpprocces
De eerste fase bestond uit digitale fotografie als prototype, waarna ik via verschillende iteraties de stap naar analoge fotografie heb gezet. Dit betekende dat ik foto's maakte, ontwikkelde en digitaliseerde om te analyseren of ik het juiste gevoel en de juiste boodschap overbracht. Het iteratieve proces zorgde ervoor dat ik steeds scherper kreeg hoe ik mijn concept het beste kon uitwerken.
Na feedback en playtests, zoals aangeraden door Hazal, vond ik de balans tussen mijn persoonlijke verhaal en de bredere maatschappelijke context. Vanaf dat moment verliep het proces vlot en kon ik mijn workflow blijven herhalen tot ik een eindresultaat had waar ik tevreden over was.

aller eerste prototype

contextueel, visueel en technisch onderzoek
Het idee voor deze fotoserie zat al langer in mijn hoofd. Mijn naam wordt vaak verkeerd uitgesproken en ik ben het zat om steeds geconfronteerd te worden met bepaalde blikken en misinterpretaties. Dit project gaf mij de ruimte om mijn frustratie te uiten en te verwerken in een artistiek product.
Mijn onderzoek begon met gesprekken met familie en vrienden die te maken hebben met institutionele discriminatie. Het was voor mij belangrijk om deze ervaringen om te zetten in beelden die een gevoel van beweging en vrijheid uitstraalden. De dans community speelden hier een grote rol in, aangezien ik in die omgeving juist de vrijheid ervaar die ik in andere situaties mis. Dit concept heb ik visueel vertaald in mijn analoge fotografie, waarbij beweging en stroming een belangrijke rol spelen.

Negatieven voor het inscannen

Reflectie
Ik ben heel tevreden met het proces en het eindresultaat. Dit project heeft me veel geleerd over het werken met analoge fotografie, het iteratieve ontwerpproces en hoe ik mijn eigen stem kan laten doorklinken in mijn werk. De ervaring in de werkplaatsen heeft mijn nieuwsgierigheid naar fotografie nog verder aangewakkerd, en ik ben benieuwd naar toekomstige projecten waarin ik deze technieken kan blijven ontwikkelen.
Eindresultaat
Het uiteindelijke eindresultaat is een analoge fotoserie die precies weergeeft wat ik voor ogen had. De beelden vertellen een persoonlijk en maatschappelijk verhaal, en ik ben trots op hoe het geheel is samengekomen.
CASE 2
OPDRACHT EN DOEL
Voor Case 2 kregen we de opdracht van Nuzo, een organisatie die zich inzet voor de belangen van ouderen. De uitdaging was om een tijdschrift te maken dat het heersende beeld over ouderen doorbreekt. Vaak worden ouderen neergezet als “saai” of “niet meer van deze tijd,” terwijl ze in werkelijkheid vol verhalen, levenservaring en wijsheid zitten. Wij wilden laten zien dat ouderen nog steeds midden in het leven kunnen staan en dat er veel meer schuilt achter een rimpel of een rollator.
het verhaal van jacques
In deze opdracht mochten we aan de slag met een specifiek persoon: Jacques. Hij is een oudere man met een ontzettend rijk levensverhaal. Samen met mijn groepsgenoten zijn we met Jacques in gesprek gegaan. Hij vertelde over zijn jeugd, zijn passies, zijn reizen en zijn kijk op het leven. Hij sprak open en eerlijk, en gaf ons oprechte inkijk in zijn belevingswereld. Dit gesprek werd de basis voor het tijdschrift.​​​​​​​
centrale thema's
Uit het gesprek met Jacques kwamen vier hoofdthema’s naar voren die we hebben gebruikt als leidraad in het magazine:
Liefde: Jacques vertelde over zijn relaties, het verliezen van geliefden en wat liefde voor hem betekent op latere leeftijd.
Cultuur: Zijn interesse in muziek, literatuur en kunst vormden een belangrijke rode draad in zijn leven.
Reizen: Jacques heeft veel gereisd. Deze ervaringen hebben zijn wereldbeeld verbreed en inspireerden ons om die verhalen in beeld te brengen.
Gezondheid: Hij vertelde open over het ouder worden, de veranderingen in zijn lichaam en hoe hij daarmee omgaat.
We merkten dat deze thema’s ook veel raakvlakken hebben met jongeren. Dat vormde een mooi uitgangspunt om niet alleen Jacques’ verhaal te vertellen, maar ook de brug te slaan tussen generaties. Wat zijn de verschillen? Maar vooral: waar vinden we elkaar?
generatieverschillen en verbinding
Een belangrijk aspect van ons magazine is het laten zien van generatieverschillen, maar op een positieve manier. We wilden niet enkel benoemen wat anders is, maar vooral benadrukken hoe die verschillen elkaar kunnen aanvullen en verrijken. Jongeren en ouderen hebben ieder hun eigen perspectief, maar kunnen juist door gesprek en verbinding veel van elkaar leren. Dit hebben we visueel verwerkt door bijvoorbeeld citaten van Jacques naast reacties van jongeren te plaatsen.
Deze opdracht was voor mij en mijn groepsgenoten bijzonder waardevol. Het was niet alleen een leerproces in design en samenwerken, maar vooral in luisteren, vertalen en verbinden. Door het verhaal van Jacques te mogen vastleggen, zijn we gegroeid in empathisch ontwerpen. We zijn trots op het eindresultaat en hopen dat het tijdschrift anderen aanzet tot nadenken over hoe we naar ouderen kijken en hoe we de verbinding tussen jong en oud kunnen versterken.
CREATIVE TECHNOLOGIES
'speelgoeddoosje'
Dit was voor mij het meest uitdagende onderdeel, omdat ik vaak op gevoel werk, iets wat ik in het begin lastig kon terugvinden in het werken met code. Toch heb ik geprobeerd er mijn eigen draai aan te geven. Omdat ik me sterk verbonden voel met muziek, heb ik Arduino ingezet als een tool om een DAW aan te sturen. Of eigenlijk: om van alles aan te sturen, als je maar een beetje begrijpt hoe de code werkt.
Expressive technologies
In deze periode heb ik Arduino en installatietechniek weer een kans gegeven. Ik deed een seminar genaamd expressive technologies en ik dit zodat ik mezelf verplicht aan de slag moest zetten met Arduino. Sinds ik Creative Technology nog moest herkansen, wilde ik dit combineren met elkaar. Ook al zijn dit twee verschillende onderdelen, heb ik het weten te combineren maar toch in onderscheid van elkaar.
inhoud
Bij Expressive Technologies was het de bedoeling om een 3 tot 7 minuten lange performance te maken met een technologie waarmee je nog niet heel bekend mee bent. Ik had het een doosje met 5 potmeters gemaakt tijdens Creative Technology en ik vond het zonde om deze niet te gebruiken. De potmeters van dit doosje waren doorgebrand doordat ik het verkeerd had gesoldeerd, hiermee liep ik vast in het proces en daardoor had ik de vorige periode ook niet behaald. Dus wetende dat de componenten kapot waren, heb ik een Arduino kit met een doosje potmeters gehaald om dit werkend te maken.
CODE
Gedurende de periode kreeg ik de Arduino Starter kit binnen en ben ik gaan kijken naar hoe ik de potmeters kon ontvangen doormiddel van een code binnen Arduino IDE. Omdat we dit gingen combineren met TouchDesigner, heb ik hier ook naar gekeken. Dit was uiteindelijk best voor de hand liggend en ik ontvang direct de data van de potmeters.

niet gesoldeerd

wel gesoldeerd

POTMETERS + TOUCHDESIGNER
De code van de potmeters begon met een Serial.begin in de void setup zodat het werd uitgestuurd op (volgens mij de standaard) port 9600. Dit zodat ik data kon ontvangen in TouchDesigner doormiddel van een serial DAT node. Doormiddel van een math node heb ik de minimum en maximum van 0 naar 1027 naar 0 naar 100 kunnen maken.
conclusie
Uiteindelijk is dit doosje een tool geworden waarin ik 5 potmeters kan koppelen aan parameters en dergelijke in Ableton doormiddel van de link in TouchDesigner. Hier is het resultaat:
IN TO THE DEEP
Pistacia Vera – Meer dan een noot
Een luxe noot met een harde schil en een rijke kern, net als ik. Dit concept vertaalt de eigenschappen van pistachenoten naar mijn persoonlijkheid in een interactieve poster met een video. Soms moeilijk te openen, soms verrassend leeg, maar altijd vol karakter. Bekijk de video en ontdek de connectie.
resultaat
ROADMAP
Hierbij een prototype van de roadmap. In dit geval een documentatie van de volgende vragen:
- Wat is verbinding voor jou?
- Deel jij een verbinding met iemand?
- Heb je liever fysieke of een digitale verbinding
- Wat vind je hiervan en wat valt je op in je omgeving
- Heb je een eigen invulling voor de mensen thuis over de term verbinding
Ik ben gewoon een rondje gaan lopen, ik kwam 2 bekende tegen en één onbekende en begon met vragen stellen. Ik heb het idee dat hier nog veel meer aan toegevoegd kan worden, in overleg met mijn groepje gaan we verder kijken naar een geheel eindproduct.
VIDEO
In deze video leg ik het wat meer uit.
EXPLORING - SCREENS
Tijdens deze periode hebben we geëxperimenteerd met verschillende manieren om schermen te gebruiken, zoals projectie en beeldschermen. We onderzochten ook de vraag: “Wat zijn schermen eigenlijk?” Met deze kennis werkten we aan een eigen project waarin we een oude of moderne mythe verwerkten.
Met TouchDesigner creëerden we een interactief werk gebaseerd op de mythe van Narcissus, waarin we verschillende ‘fases’ van narcisme nabootsten. De samenwerking verliep niet optimaal, maar dat heeft me veel geleerd. Ik heb hier een video van gemaakt waarin het resultaat deels zichtbaar is.

In ciNIMMA - 'een stuk over confrontatie' vertel ik over mijn ervaring van deze periode.

EXPLORING - MIXED REALITY
Tijdens de periode ‘Mixed Reality’ maakten we kennis met verschillende vormen van reality, zoals VR, XR en AR. Samen met mijn groep creëerden we een VR-installatie in Unity. Met behulp van Blender en gratis 3D-assets experimenteerden we met storytelling en brachten we de route naar de HKU tot leven.

deze video is gemaakt door mijn klasgenoot Finn Tinnemans

You may also like

Back to Top